ایسوزو FVZ؛ باربری از سرزمین آفتاب – مجله مجازی بارش
شنبه , تیر ۲ ۱۳۹۷
خانه / ایسوزو FVZ؛ باربری از سرزمین آفتاب

ایسوزو FVZ؛ باربری از سرزمین آفتاب

هفته نامه خودرو امروز: مدتی اســـــت محصولات باری کمپانی ایسوزو (isuzu)، کامیونت های سبک و نیمه سنگین ایــــن برند ژاپنی از جمله NKR77 (ظرفیت ۵٫۲ تن) و NPR75m (ظرفیت ۸٫۴ تن) را در بازار کشور عرضه مــــــــی شــــــود. FVZ از کامیون های سنگین سری F ایسوزو اســـــت کـــه در بازار بین الملل بـــــا انواعی از پیشرانه ها، اتاق ها و شاسی ها عرضه مــــــــی شــــــود، اما در بازار کشورمان شاکله اتاق روی پیشرانه و شاسی یک تکه دارد. همچنین علاوه بر ایران هم اکنون در کشورهای بسیاری همچون روسیه، چین، اندونزی، تــــرکیه و مالزی نیز تولید مــــــــی شــــــود. در ادامه ایــــن باربر چشم بادامی را بیشتر مــــــــی شناسیم.

باربری از سرزمین آفتاب

FVZ را بیشتر بشناسید

سری F ایسوزو نخستین بار سال ۱۹۷۰ میلادی متولد شـــــــد و در بازارهای مختلف شناسنامه های متفاوتی بــــه خود گرفت؛ بــــه عنوان مثال در بازار اندونزی بـــــا نام ایسوزو بورنئو (Borneo)، در بازار تایلند بـــــا نام ایسوزو دِکا (Deca) و در بازا تــــرکیه بـــــا نام ایسوزو تورا (Tora) شناخته مــــــــی شــــــود. ایــــن محصول غالبا بــــه بازارهای در حال توسعه آمریکای لاتین نظیر کلمبیا و بعضا حوزه آمریکای شمــــالی نیز حضور مــــــــی یابد. در نمای جلوی FVZ بیش از هر چیز دو چراغ نسبتا بزرگ عمودی درون سپر و نوشته بزرگ ایسوزو بالای ورودی هوای پیشرانه جلب توجه مــــــــی کند.

علاوه بر بخش مرکزی، در میانه سپر نیز شکاف افقی بزرگی نیز تعبیه شده کـــه وظیفه هوارسانی بــــه مجموعه فنی را بر عهده دارد. همچنین فضای بین سپر و بخش بالایی، قسمت پایینی درها، گلگیرها ،دستگیره درها، حاشیه پنجره ها و آینه های جلویی و جانبی تماما بـــــا پلاستیک مشکی رنگ کار شده اســـــت. بــــه طور کلی ایــــن کامیون ژاپنی در بحث طراحی، سادگی را سرمشق خود قرار داده و هیچ گونه شلوغ کاری و پرداخت پیچیده در ظاهر آن بــــه چشم نمی خورد.

باربری از سرزمین آفتاب

طول خودرو از سپر جلو تـــــــا انتهای شاسی ۹۵۱۵ میلی متر، عرض اتاق ۲۴۰۰ میلی متر و ارتفاع اتاق ۲۸۸۵ میلی متر بوده و فاصله بین دو محور ۵۰۵۰ میلی متر اســـــت. علاوه بر ایــــن، شاسی ۸۵۰ میلی متر عرض و مرکز چرخ های عقب ۱۸۴۹ میلی متر از هم فاصله دارنــــــد. ارتفاع سپر جلو از سطح زمین نیز برابر بـــــا ۲۶۰ میلی متر اســـــت. از دیــــگر ویژگی های قابل ذکر در ایــــن قسمت نیز مــــــــی توان مناسبت شاسی بــــرای تعبیه انــــواع کاربری ها در بخش عقب را نام برد.

FVZ بـــــا چــــه مشخصاتی بــــه ایران مــــــــی آید؟

زیر اتاق FVZ یک بلوک ۶ سیلندر خطی چهارزمانه بـــــا تنفس توربوشارژر بــــه کد ۶HK1-TCS و مجهز بــــه فناوری تزریق مستقیم قرار دارد کـــه دقیقا ۷۷۹۰ سی سی حجم داشته و بـــــا نسبت تراکم ۱۷٫۵ بــــه ۱ کار مــــــــی کند. ایــــن پیشرانه حداکثر ۲۸۰ اسب بخار قدرت در ۲۴۰۰ دور بر دقیــقـــه و ۸۸۲ نیوتن متر گشتاور در ۱۴۵۰ دور بر دقیــقـــه تولید کرده و بــــه لحاظ آلایندگی بـــــا استاندارد یورو ۵ اروپا مطابقت کامل دارد. جعبه دنده از نوع ۱+۸ سرعته ساخت ZF اســـــت (ZF9S1110) کـــه از کلاچ تک صفحه ای خــــشک ۳۸۰ میلی متری بـــــا کنترل کننده هیدروپنوماتیکی استفاده مــــــــی کند و دنده کراولر (Crawler) آن (دنده ای کـــه ضریب بسیار بالایی داشته و بــــرای شروع حرکت بـــــا بارهای سنگین و یا حرکت در مسیرهای بـــــا شیب بالا استفاده مــــــــی شــــــود) از ضریب بسیار سنگین ۹٫۴۷ بــــه یک سود مــــــــی برد.

باربری از سرزمین آفتاب

نحوه انتقال قدرت نیز بــــه صورت ۶×۴ بوده کـــه بــــه ایــــن معنی اســـــت کـــه از مجموع ۶ چرخ خودرو، ۴ عـــــــدد آن از نوع محرک و بــــه پیش برنده خواهدبود. کنترل ایــــن باربر ۲۶ هزار کیلوگرمی (ناخالص) بر دوش فرمان ساچمه گردان هیدرولیکی قرار گرفته اســـــت و شاسی نیز از نوع نردبانی بوده و ۷۸۵۰ میلی متر طول و ۸۵۰ میلی متر عرض دارد. در هر دو محور از ترمزهای کاسه ای پنوماتیکی بـــــا ابعاد ۴۱۰ در ۱۸۰ میلی متر و دارای سامانه ضدقفل (ABS) استفاده شده کـــه البته بـــــا ترمز پیشرانه مجهز بــــه کنترل کننده هپنوماتیکی نیز پشتبانی مــــــــی شوند. زیربدنه رینگ های ۱۰ پیچ ۲۲٫۵ اینچی بـــــا عرض ۸٫۲۵ اینچ و لاستیک های ۲۹۵٫۸۰ قرار مــــــــی گیرند.

عامل اتصال مجموعه چرخ ها بــــه بدنه نیز سامانه تعلیق از نوع فنر تخت چندلایه اســـــت کـــه در محور جلو از کمک فنر هیدرولیک تلسکوپی سود مــــــــی برد. FVZ بـــــا ظرفیت حمل بار حداکثر ۲۶۵ تن در زمره کامیون های سنگین قرار گرفته کـــه بــــه ایــــن صورت آن را برابر رقبایی از اسکانیا، ولوو و در آینده مرسدس بنز قرار خواهدداد. مخزن سوخت آن گنجایشی برابر بـــــا ۲۰۰ لیتر دارد. شعاع گردش فرمان ۸٫۰۵ متر اســـــت و توان صعود و فرود از شیب های حداکثر ۴۷ درصدی نیز برخی دیــــگر از ویژگی های فنی ایــــن ژاپنی تازه وارد را تشکیل مــــــــی دهند.

باربری از سرزمین آفتاب

FVZ چــــه امکاناتی دارد؟

بــــه منظور دسترسی هرچه آسان تر افراد بــــه قسمت های فنی، یک مکانیسم الکتروهیدرولیکی بــــرای تاشدن کابین در نظر گرفته شده کـــه بــــه راحتی و طی مدت زمــــــــان کوتاهی آن را جا بــــه جا مــــــــی کند. نحوه طراحی دستگیره ها و پله ها بــــه گونه ای اســـــت کـــه راننده و سرنشین مشکل خاصی در سوار و پیاده شدن از خودرو نداشته باشند. داخل اتاق سامانه تهویه پیشرفته (HVAC) دارای گرم کن و سردکن و سیستم صوتی بـــــا پشتیبانی از CD بــــه صورت استاندارد وجـــــود دارد. صندلی راننده از نوع بادی بوده و شیشه بالابرها از نوع برقی هــــستنــــد. از دیــــگر امکانات رفاهی نیز مــــــــی توان دو عـــــــدد جالیوانی، خروجی برقی ۲۴ ولتی، محل مخصوص نگهداری کارت ها،

جعبه موجود در کنسول وسط و بالای سر راننده، جاسیگاری، قابلیت تاشدن صندلی راننده و سرنشین، فضاهای کوچک بــــرای قراردادن اشیای مختلف در داشبورد، کنسول میانی و پشتی صندلی و تنظیم ارتفاع کمربند ایمنی را نام برد. اما مهم تر از همــــــه اینها تعبیه تختخواب مخصوص راننده در قسمت پشتی اتاق اســـــت کـــه موجب مــــــــی شــــــود ایــــن خودرو در مسافت های طولانی و بین شهری نیز کاربرد داشته و از راحتی قابل قبولی برخوردار باشد. در بحث ایمنی نیز مــــــــی توان بــــه ۲ کیسه هوا بــــرای راننده و سرنشین کناری، ریموت کنترل استاندارد درها، ترمزهای ضدقفل (ABS)، کمکی شروع حرکت در سربالایی (HAS) و سامانه کنترل لغزش خودرو حین حرکت (ASR) اشاره کرد.

باربری از سرزمین آفتاب

سخن آخر

ایسوزو FVZ یک کامیون ۲۶ تُنی ۱۰ چرخ ژاپنی اســـــت کـــه بــــه واسطه بهره گیری از شاسی لخت مــــــــی تواند بــــه شکل های بسیار متنوعی درآمده و در صنایع مختلف کاربردهای متفاوتی همچون ماشین حمل زباله، خودروبر، جرثقیل، تانکربر، ماشین حمل خاک و مصالح و… داشته باشد. امید اســـــت بـــــا حضور رسمی خودروهای تجاری و کار روز دنیا در ناوگان حمل نقل صنایع مختلف کشور نه تنها چهره ایــــن بخش بــــه روز و نو شــــــود، بلکه رانندگان و کارکنان فعال در آن نیز بـــــا راحتی و آسایش بیشتری بــــه انجام حرفه و تخصص خود بپردازند.

باربری از سرزمین آفتاب

دانش و فناوری اطلاعات

<منبع سایت برترین ها

قالب وردپرس

درباره ی javadesmaty

همچنین ببینید

اگر مسلمانی وصیت کند از جسدش برای تحقیقات استفاده کنند/پاسخ حضرت آیت الله خامنه ای

مجله بارش(پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه) -حضرت آیت‌الله العظمی خامنه ای به سوالیدرباره …

دیدگاهتان را بنویسید