آیا لازم است زن و شوهر از تمام اسرار گذشته یکدیگر با خبر شوند؟پاسخ حضرت آیت الله صافی – مجله بارش
خانه / دین و اندیشه / پرسش های اعتقادی / آیا لازم است زن و شوهر از تمام اسرار گذشته یکدیگر با خبر شوند؟پاسخ حضرت آیت الله صافی

آیا لازم است زن و شوهر از تمام اسرار گذشته یکدیگر با خبر شوند؟پاسخ حضرت آیت الله صافی

مرجع شیعه،آیت الله العظمی صافی،گلپایگان،قم،حوزه

مجله بارش(پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه) – حضرت آیت‌الله العظمی صافی به پرسشی درباره حقوق متقابل زن وشوهر پاسخ گفته است
به گزارش مجله بارشمتن سوالمطرح شده وپاسخ این مرجع تقلید شیعیان بدین شرح است:

من دانشجوی رشته کاردانی حسابداری هستم. به رشته طرّاحی علاقه وافر دارم. جدیداً به عقد آقایی درآمده‎ام. سؤال من این است آیا ایشان حقّ دارد بر تمام امور من، نظارت و کنترل داشته باشد، یا فقط در مواردی خاصّ؟ موقعیّتی در دانشکده پیش آمده که من می‎توانم طرّاحی را ادامه دهم. ایشان این کلاس را برای من ممنوع کرده‎اند. آیا من می‎توانم باز هم به دنبال این رشته بروم یا نه؟ از این موارد زیاد در زندگی ما پیش می‎آید. می‎خواستم بدانم با وجود اینکه هنوز در خانه پدرم هستم، مسئولیت من به گردن پدرم است یا همسرم؟ درضمن، آیا گذشته من ربطی به او دارد و باید هرچه بوده را به او بگویم؟ ما هر دو می‎خواهیم براساس قوانین شرعی و اسلامی پیش برویم. درضمن ایشان جوانی پاک و سالم از هر نظر هستند و من ایشان را هدیه‎ای از جانب خدا می‎دانم.

نامه شما رسید، در جواب سوالشما عرض می‎کنم:

یکی از آیات بزرگ الهی و شگفتی‌ها و ظرافت‌هایی که در عالم

آفرینش، به‌خصوص انسان، تماشایی و عبرت‎انگیز و بینش‌آفرین است، زوجیّت و همسر و همدم و انیس و مونس‌بودن زن و مرد با یکدیگر است، که واقعاً الآن که این نوشته را می‎نویسم، واژه‎ای که تعبیر از این زوجیّت و با هم‌شدن و باهم بودن و یکی‌شدن این دو جنس را بنماید، ندارم.

قرآن مجید می‎فرماید:
﴿هُنَّ لِبَاسٌ لَکُمْ وَ اَنْتُمْ لِبَاسٌ لَهُنَّ﴾.[۱]

بانوان برای شوهران لباس، و شوهران برای ایشان لباس می‎باشند.

و در آیه دیگر، پیرامون این رابطه می‎فرماید:
﴿وَ مِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْواجَاً لِتَسْکُنُوا اِلَیْهَا وَ جَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّهً وَ رَحْمَهً﴾؛[۲]

یعنی همدم، مونس، غمخوار، متّحد، مشترک المنافع و موافق، همدل، نه معارض و نه جدا از هم و نه مستقلّ از هم، بلکه متّحد، اتّحادی که بین هیچ دو نفری برقرار نمی‎شود.

حقیقت زوجیّت این معانی مقدّس و آرام‎بخش است. این است که از دو جنس مخالف یک واحدِ به تمام معنا موافق، ساخته می‎شود، و اسلام به این جهت، به ازدواج و تقویت و تکمیل،

بسیار اهمّیّت داده است، و در اکثریت زنان و شوهران مسلمان، این روحیه، و این تجلّی و یگانگی و اتّحاد را، اگرچه بالطّبع فراهم است، فراهم‎تر می‎سازد، و اهتمام بر این است که بنیاد قویم و مستحکم، از آسیب و تعرّض مصون بماند، و زن و مرد در دل به آن وفادار باشند.

[۱]. «آنها لباس شما هستند و شما لباس آنها هستید (هر دو زینت هم، و سبب حفظ یکدیگرید)». بقره، ۱۸۷.

[۲]. «و از نشانه‌های خداوند این است که از خودتان همسرانی برایتان آفرید تا مایه آرامش شما شوند و میان شما دوستی و مهربانی قرار داد». روم، ۲۱.

* نمونه خانواده اسلامی

حقیر در همین زندگی خود، زنان و مردانی را دیده‎ام که در این جهتِ باهم شدن و از هم‌بودن، نمونه بودند و چنان بودند که گویی هر یک از راز دل دیگری خبر داشت، و همان را انجام می‎داد، و همان را می‎گفت که دیگری می‎گفت؛ شخصیّتشان در هم ذوب شده بود، اگر او در بیرون خانه بود، و دیگری در درون خانه، هر دو با هم بودند، و در رنج و غم و شادی و گشایش، شریک یکدیگر بودند. نه این خود را از او طلبکار می‎دانست، و نه او به این ادّعایی داشت.

این مردسالاری تحمیلی، که در زمان ما مبارزه با آن را مطرح می‎نمایند، و از آن برای جداکردن زن از شوهر، و آنها را دو واحد، در مقابل هم قرار دادن استفاده می‎کنند، اصلاً وجود نداشت؛ و اخلاق اسلامی در محیط خانه، و بر روابط با هم حاکم بوده است.

غرض از این بیانات این است که شما برحسب آنچه نوشته‎اید،

همسرِ از هر جهت پاک و سالم دارید، که او را هدیه‎ای از طرف خدا می‎شمارید، مسأله غیر قابل حلّ، بین خودتان نخواهید داشت؛ این صفا و وفا و خوش‌بینی که به هم دارید، همه امور را بر وفق دلخواه قرار می‎دهد، شما خاطرخواه او، و او هم خاطرخواه شما خواهد بود.
* قانون شرع حافظ نظام خانواده

البتّه در نظامات شرعی، برای اینکه اگر در بین زن‌ها و شوهرها، افرادی پیدا شدند که به‌واسطه بعضی جهات و عذرهای ناصحیح یا بهانه‎های غلط به این اتّحاد و یگانگی نرسیدند، قانون بر آنها حاکم شود و آنها را منظّم سازد، برای هر یک از زن و شوهر نسبت به هم حقوقی مقرّر شده است که برحسب آن، نظام خانواده و زوجیّت باز هم محفوظ بماند و در سایه این حقوق و قانون با هم همزیستی داشته باشند؛ برحسب این حقوق، هیچ زن و مردی موظّف نیستند که از گذشته‎های خوب و بد و سوابق زندگی خود یکدیگر را مطّلع سازند، باید هرچه می‎گویند و عمل می‎کنند، همه موجب قوّت اتّحاد و خوش‎بینی آنها به یکدیگر باشد.
* مراعات حقوق متقابل

مسأله اینکه تا در خانه پدر هستید باید چگونه باشید، این جزئیات را با توافق با هم و ملاحظه خیر و صلاح یکدیگر، درحالی‌که یک

واحد هستید، حلّ نمایید؛ نه او جمود بر حقّی که دارد، داشته باشد، و نه شما در موضوعی که در بین است، اصرار کنید.

مرد باید دستور:
«اَلْـمُؤْمِنُ یَأْکُلُ بِشَهْوَهِ أَهْلِهِ وَالْـمُنَافِقُ یَأْکُلُ أَهْلُهُ بِشَهْوَتِهِ»؛[۱]

را در رابطه با زن رعایت کند. زن هم باید خود را موظّف بداند که اخلاقاً و حقّاً و شرعاً، رضایت شوهر را فراهم نماید.

امّید است با این توضیحات، این روابط گرمی که بین شما و همسرتان بحمدالله برقرار است، بیش‌ازپیش گرم‌تر شود، و زندگی سعادتمندانه و خوب‌تر و خوب‌تر را در پیش روی داشته باشید.

أَلَّفَ اللهُ بَیْنَکُمَا وَطَیِّبَ اللهُ نَسْلَکُمَا.[۲] [۱]. «مؤمن طعامی را می خورد که خانواده‌اش می‌خواهند و منافق خانواده‌اش را مجبور به خوردن غذای دلخواه خود می‌کند». کلینی، الکافی، ج۴، ص۱۲، باب کفایه العیال والتوسّع علیهِم، ح ۶.‏

[۲]. خداوند میان شما انس و الفت و مهربانی برقرار کند و نسل و فرزندان شما را پاکیزه گرداند.

انتخاب مجله بارشاز کتاب حدیث خوبان/حضرت آیت الله صافی

www.fa.shafaqna.com/ انتهای پیام

منبع ؛ سایت سفقنا دات کام

قالب وردپرس

درباره ی javadesmaty

همچنین ببینید

توضیح قرآن درباره چگونگی پوشش چشم وبدن/تفسیر نمونه والمیزان

شفقنا-سوره نور به رعایت عفّت و پاکدامنی پرداخته است ودر روایات نسبت به فراگیری و …

دیدگاهتان را بنویسید